2007. október 16. kedd, 0
Nincs
a világon szebb, boldogabb,
meghittebb érzés annál,
mint amikor
megszületik gyermekünk,
és az ölünkben tarthatjuk.
Átöleljük a csöpp
életünket,
és Ő minden tehetetlenségével
biztonságban érzi magát.
A
hangunk, a testünk jelent mindent számára.
Ez a rendkívül szoros fizikai
kapcsolat idővel lazul,
de még kisiskolás korban is szüksége
van
gyermekünknek a meleg ölelésre,
a szülővel való örömteli játékra.
Nagyon találóan adta Kiss Áron 1891-ben az első
gyermekjáték-gyűjteményben az ölbeli játékok
elnevezést azoknak a
játékoknak, melyeknél a felnőtt
(esetleg a nagyobb testvér) az ölébe
vett gyermekkel játszik.
A rövid, ritmikus mondókák (dajkarímek)
egyszerre
szórakoztatják, tanítják, nevelik a gyermeket, az
együttlét, a
testközelség pedig érzelmi biztonságot ad mindehhez.
A játék csemeténk szinte minden érzékszervét
bevonja a fejlődésbe,
hiszen láthatja a száj mozgását,
hallja a hangokat, érzi bőrén és izmain
az érintéseket, mozgásokat.
A különböző csatornákon egyidejűleg érkező
ingerek,
információk az agyban összekapcsolódnak,
s ekkor az agykérgi
kapcsolatok hatványozottan épülnek.
Az agysejtek közötti idegi
összeköttetések
nagy része születéstől kb. 6 éves korig alakul ki és
fejlődik,
tehát az ölbéli játékoknak döntő szerepe lehet és van abban,
hogy gyermekünk mennyire lesz okos, szépen beszélő, n
yitott, kreatív
ember (és még sorolhatnánk...).
Jellemző,
hogy e játékok során a rövid, de intenzív koncentrálást,
összpontosítást
a lazítás, a feloldódás, a nevetés követi.
Ez rettenetesen fontos: az
együtt nevetés erő!
(Hosszan lehetne ecsetelni a nevetés előnyeit,
hátránya nem is nagyon van.
Ma már nevetés-terápiákat is alkalmaznak jó
eredménnyel.)
Szóval a nevetés, az együtt nevetés kincs!
Nincs is
édesebb hang annál,
mint mikor gyermekünk nevet,
kacag egy kis játék,
egy kis csiklandozás után!
Az ölbéli játékok
egy része az egész test
képét fölvázolja,
másik csoportjuk egy adott
testrésszel foglalkozik,
de témája lehet a természeti környezet
vagy
hétköznapi dolgok
(munkafolyamatok, tevékenységek, tárgyak).
Utalnak
tempóra (gyors-lassú), mozgásformára,
de bennük rejlik a beszédhangokkal
való játék,
a nyelvre jellemző szabályok elsajátítása is.
Mindezek
értelmében e játéktípus fejleszti
a testtudatot, a nyelvérzéket, a
beszédértést,
a szókincset, a ritmusérzéket, az egyensúlyérzéket,
a
koncentrálás képességét, az asszociációt,
a képi és fogalmi
gondolkodást, az elvonatkoztatást,
segít megismerni a világ dolgait.
Ha szeretnénk gyermekünk figyelmét felkelteni
vagy
épp megnyugtatni őt, bátran kezdeményezzünk,
játsszunk vele! Ha
szeretnénk haszontalan időt
(pl. buszmegállóban vagy orvosi rendelőben
való várakozás) hasznossá,
értékessé tenni, akkor is ültessük az ölünkbe
vagy magunk mellé a kicsit és játsszunk!
Altató |
|
Bubája, bubácska, esti csillag ragyog,
Aludjál, aludjál, én is álmos vagyok.
Tündér öltöztessen, csillag csókolgasson,
Liliom öleljen, anyád simogasso |
|
Hunyd be a szemedet,
Aludj édes kisgyerek,
Hunyd be szemed, aludjál,
Édeseket álmodjál!
(ölünkben ringatva tartjuk,
egyszerűen mondhatjuk,
de dallamot is ˇ"írhatunk" hozzá)
------------------------------------------------------------------
Ez elment vadászni - Ölbeli játékok
Kisbabákkal
kapcsolatban gyakran kerül szóba, hogy mit játszunk velük, mivel
foglaljuk le őket. Különösen aktuális ez a kérdés akkor, amikor még nem
tud menni, inkább csak ülni, de figyelme már aktív és szereti, ha
szórakoztatják.
Sokszor rengeteg játékot veszünk a gyereknek, hogy azok szórakoztassák
és kössék le a figyelmét addig, amíg mi valami mást csinálunk itthon. Ha
viszont egy személyes, fejlesztő és nem utolsó sorban szórakoztató
játékot szeretnénk játszani gyermekünkkel, akkor érdemes megismerni az
ölbéli játékok különböző fajtáit.
Eredete
A név onnan ered, hogy 1891-ben Kiss Áron így nevezte
el azokat a népi eredetű játékokat, amelyekhez nem kell eszköz, csak az,
hogy az anyuka (vagy apuka, esetleg nagyobb testvér) az ölébe vegye a
kicsit és mondókákkal, rövid játékokkal, dalokkal szórakoztassa. Mára ez
az egyik legelterjedtebb klasszikus foglalkoztató játéknak
számít, ami egyben a különböző nyelvjárások és a népi nyelv elemeit is
megőrizte. Témájában gyakran a múlt század elejének falusi hétköznapjait
idézi, de nem ritka az sem, hogy történelmi alakok is szerepelnek
benne.
Jellemzője
Más játékeszköz hiányában a testrészek a játékszerek. A mondókák, dalok
alatt a testrészekkel játszanak, vicces történeteket mesélnek vagy
énekelnek el a kisbabának. Például az „Ez elment vadászni”
kezdetűben a gyerek kéz- vagy lábujjain mutogatjuk végig a történetet.
Minden ilyen rövid játék végén van valami feloldás, ami általában valami
vicces elem, amin közösen nevenek: „Itt szalad a nyulacska”, ami végül csiklandozásban és nevetésben ér véget.
Általában kevés mondatot tartalmaznak, azokat is leggyakrabban többször
elismétlik a játék során. Az ölbéli játékok nagyon interaktívak, a
kisgyerek általában élénken figyeli az eseményeket, majd miután már
ismerős neki néhány, már nevetve várja, hogy vajon ezúttal is ugyanúgy
végződik e. A szórakoztatást szolgálja az is, hogy a szövegek általában
sok hangutánzó szót tartalmaznak. Sok mozgással is kombinálhatóak,
gyakori, hogy a gyereket emelgetik, döntögetik, csiklandozzák,
ringatják, cirógatják, vagy „lovacskáztatják” a lábukon az anyukák.
Előnyei
Személyesebbé teszi a gyerekünkkel való kapcsolatot, könnyebben kiismerjük reakcióit, megtapasztaljuk, hogy mit tart viccesnek és mit nem. Emellett a játékok segítik a hallás és a beszéd későbbi kifejlődését,
fejlesztik a gyermek figyelmét, koncentrációs készségét, hozzájárulnak a
későbbi magasabb intellingencia kialakulásához. Az ölbéli játék ezeken
túl ápolja a népi kultúrát is, hiszen nyelvhasználatában, témájában
egyaránt annak elemeit használja.
Nem utolsó sorban egyben egy jó kikapcsolódást is jelent anyának és
gyereknek egyaránt, amikor közösségbe mehetnek, és az ott tanultakat
otthon is alkalmazhatják. De akár az üres idők kitöltésére is alkalmas,
mikor várunk például a rendelőben vagy a buszmegállóban. Nincs semmi
olyan, amit otthon felejtettünk és kellett volna hozzá. Ehhez mindössze
három dolog kell: az időnk, a figyelmük és a jókedvünk.
Hátránya
Egyetlen hátránya ismert az ölbeli játékoknak. Készülj fel, hogy ha a
gyereked megsimeri és megszokja ezeket, akkor naponta akár több
tucatszor is el kell ismételni ezeket. Persze kicsit mindig lehet
variálni a szövegeket vagy a mozdulatokat, de mikor mi már elfáradtunk, a
gyerek még akkor is azt mondja majd: „Még egyszer!”
------------------------------------------------------------------
Babapatika júniusi száma: Zenei nevelés a pocakban. |
|
|
2007. október 15. hétfő 16:09 |
Amikor ezt a kifejezést halljuk: kisgyermekkori zenei nevelés,
fontos, hogy kicsit többet lássunk benne, mint hang, vagy inkább
zajkeltő játékok rázása, felhúzható, hamis dallamot játszó, színes
műanyagcsodák megszólaltatása...
Gondolatok a kisgyermekkori zenei nevelésről
A cím jól
mutatja: valóban csak néhány gondolatról lesz szó az alábbi sorokban,
hiszen olyan tág területről fogunk beszélni, amelyről több ezer oldalnyi
szakirodalmat találunk a könyvtárak polcain. Amikor ezt a kifejezést
halljuk: kisgyermekkori zenei nevelés fontos, hogy kicsit többet lássunk
benne, mint hang, vagy inkább zajkeltő játékok rázása, felhúzható,
hamis dallamot játszó, színes műanyagcsodák megszólaltatása.
Sokan
rögtön Mozartra, Beethovenre, Vivaldira, vagy éppen Csajkovszkijra
gondolnak, és arra, hogy manapság már a csapból is az folyik, hogy:
„tudományos tények bizonyítják, hogy a magzati fejlődés alatt hallgatott
komolyzene nyugtató hatású mind a pre- mind a posztnatális fejlődés
során.”
...
Kérem, ne ijedjen most meg az, akinek nem a
nagy zeneszerzők jutottak eszébe! Nem is értem, hogy miért a
klasszikusok kapnak nagyobb hangsúlyt, amikor az édesanya hangja sokkal
fontosabb a magzat számára? Arról kéne beszélni, hogy tudományos tények
azt bizonyítják, hogy a várandósság 9 hónapjában sokat dúdoló, éneklő
anyukának a későbbiekben milyen nagy segítséget jelent a síró gyermek
megnyugtatásánál az élő énekszó, éppen a berögződött emlékek miatt.
Elias
Canetti, Nobel díjas író szerint „a zenéhez való viszonyunkat anyánk
szívdobogásának emléke alakítja”. A híres író szerint minden ismert
dobritmus 2 alapmintára épül fel, az emberi szív nyugodt, egyenletes
verésére és a rohanó állatok patáinak dobogására. Ezzel magyarázza,
illetve hagyja nyitva azt a kérdést, hogy a különféle törzseknél a
dobpergés transzállapotot idéz elő.
Canettivel ellentétben
Clauser úgy véli, hogy a ritmus ősélménye az anya járása okozta ringatás
adja, ami viszont befolyásolja a szív lüktetésének ritmusát.
A két író gondolatát nekünk már csak össze kell vonni, a kettő együtt igaz!
Járásunk, szívdobbanásunk ritmusa kicsinyeink első zenei élménye!
Nem
véletlen, hogy amikor nyugtatunk, altatunk, ringatunk, kicsinyünk
megpróbálja kis fülecskéjét minél szorosabban arra a pontra helyezni,
ahol a legjobban hallja a szívdobogást, és ehhez társítjuk mi a
hintáztató mozdulatokat…talán már valahol itt kezdődik a zenei nevelés.
Bár
a nevelést öntudatlanul végezzük, hiszen ebben a „nevelésben”
kötelezően részt veszünk egy ideig. A kérdés az, hogy a születést
követően, amikor a köldökzsinórral elvágják ezt a köteléket is, a
későbbiekben mikor találkoznak ismét a porontyok azzal a jól megszokott,
nyugtató lüktetéssel, amely már magzati életük 4. hónapjától
mindennapossá vált számukra.
A gyermek muzikalitása persze
tudatosabb törődést igényel. Mivel a babák jóval erősebb dB-lel hallják
édesanyjuk hangját, mint a környezet hangjait, így az anya hangjának
speciális jelentősége van a baba számára. Így feltételezhető, hogy
akinek édesanyja a várandósság idején sokat énekelget (főleg igényes,
értékes dalokat) annak a gyermeknek kicsit könnyebb dolga lesz
eligazodnia többek között a zeneiség terén is.
Amikor Mozartot,
vagy Vivaldit hallgatunk a pár hónapos babákkal, akkor nagy a
valószínűsége, hogy azok a gyerekek is megnyugszanak, vagy nyugodtabbá
válnak, akik a magzati életükben nem „hallgatták” azt, mivel e 2
zeneszerző műveinek ritmusképletei hasonlítanak leginkább a szív
lüktetéséhez (Clemens). A lüktetés számukra a boldog harmóniát, a
nyugalmat, a védett paradicsomi állapotot idézi. Ringatás, lüktetés,
ringatás, lüktetés…
Tartsuk meg a folyamatot!
Nem nagy erőfeszítés, és őket is könnyebb a nagy ismeretlen világgal megismertetni, ha már meglévő emlékeikre építünk.
Most
is erre hivatkozom, mint a múlt havi cikkben: csodálatosan egyszerű
eszközeink a hangszalagjaink és a két kezünk! Hányféle hangszín, ritmus,
tempó, és hányféle értékes, örök minőséget hordozó szép népdal,
mondóka, játék áll rendelkezésünkre! Népi énekeink, mondókáink,
játékaink egyidőben sokféle célt szolgálnak. Az egyik, hogy ismerjük
fel, hogy azt a szülőt, aki a picurkával rendszeresen játszik,
énekelget, egyre szorosabb és szorosabb kötelék fűzi gyermekéhez. Az
úgynevezett „ölbéli játékok” (az elnevezés Kiss Árontól származik, aki
1845-1908 között élt) ugyanis „bizalmi játékok” vagyis a drámapedagógia
kifejezésével élve bizalom-játékok. Bizalmat építenek. Olyan miniatűr
drámák, amelyeknek kezdete van, fokozódó feszültsége, és a végén a
megnyugtató feloldás, vagy a csattanó várja a befogadót –vagyis a
kisgyermeket.
Dr. Gállné Gróh Ilona, nagyszerű zenepedagógus
gondolatát idézném: „a játékok érzelmi hatása jelenti számukra azt a
katarzist, amit a felnőtt számára egy színdarab, vers, regény, egy
festmény vagy egy zenemű vagy bármely más művészeti alkotás jelenthet.”
Ezt a hozzá érzelmileg legközelebb álló személlyel szereti megélni, a
bizalom, a biztonság miatt. „Ezek a mozgásos énekek, vagy mondókás
játékok adják a művészeti nevelés csíráit” (Gróh Ilona). Ezek a játékok
alapozzák meg a művészi esztétikum befogadásának képességét.
Bizony,
már ebben a korai életszakaszban elkezdődik a színházba járó,
zenehallgató és -értő, kiállításlátogató felnőtt fejlődése.
A mi felelősségünk, hogy mellettük álljunk, segítsük a gyerekeket.
Dr. Hajdúné Hazay Annamária
-----------------------------------------------------------------
Óvodai Nevelés, 2003. szeptemberi szám
Mire képes vagy inkább mire lenne képes a zene?
„…a zene minden ember vele született képessége…”
A Hang és lélek Konferencia
meghatározó élményt jelentett számomra – mint akkori résztvevő számára. Az
ott elhangzott előadások nagy hatást gyakoroltak rám. A tudományos kutatásokat
és gyakorlati tapasztalatokat felsorakoztató előadásokon újabb szempontok
hangoztak el arra vonatkozóan, hogy a zene (zenei nevelés) nélkülözhetetlen a
személyiség kiegyensúlyozott fejlődéséhez, hatékonyan képes hozzájárulni az
egyén általános tanulási teljesítményének eredményességéhez, és kedvezően
befolyásolja a szocializációt.
A konferencián mint
óvópedagógus és mint zenetanár vettem részt. A konferencia alcíme – „Új utak
a zene és társadalom kapcsolatában” – számomra arra utalt, hogy az előadók a
zenei nevelés aktualitásait kívánják a hallgatóság elé tárni. Az előadásokban
arra kerestem óvó- és zenepedagógusi elképzeléseimet megerősítő tudományosan
megalapozott válaszokat, hogy miért érdemes már kora gyermekkortól intenzív
zenei nevelésben részesíteni a gyermekeket, és milyen meggyőző érvekkel
biztathatom a szülőket és óvópedagógusokat arra, hogy minél többet énekeljenek a
gyermekeknek.
A konferencián többek
között Hámori József nemzetközileg is elismert agykutató „Az emberi agy és a
zene” (Hang és lélek, Budapest, Magyar Zenei Tanács, 2002. 40-42.
l.) címmel tartott előadása is bizonyította számomra, hogy a zene, az éneklés a
gyermekek természetes szükséglete, és a zenei nevelést nem az iskolában kell
elkezdeni, sőt ott már késő. Hámori József egyértelmű, tudományos érveket
sorakoztatott fel amellett, hogy a zenei nevelésnek nem önmagáért kell (kellene)
léteznie a gyermeknevelésben. Az agy korai zenei fejlesztő hatásokra kialakuló
beállítódásai meghatározó funkciót töltenek be a személyiség fejlődésében. A
zenére való fogékonyság kihat az agyi struktúrákra, az agyi beállítódásokra, és
ezáltal az egyén sikeresebb lesz más irányú tevékenységeiben is. Hámori
professzor szavaival: „…a muzikalitás (és annak a fiatalkorban megkezdett
kifejlesztése) a teljessé válható emberi személyiség integráns része, amely
nélkül nemcsak szépségélményektől esik el az ember, hanem sajátos kommunikációs,
az emocionális alaprendszerrel is összefüggő, kognitív (megismerő) szférához
szorosan tartozó tulajdonság kifejlődésétől (és meglététől) is.”
Hámori József
agykutató, az agyféltekék funkcióit rendszerezve rávilágított arra a
tudományosan bizonyított tényre, hogy a muzikalitás jelentős szegmenseit nem a
beszédtanulást lehetővé tevő agyfélteke irányítja. Pszichofizikai vizsgálatok
is alátámasztják, hogy a zenei érzékelés elsősorban a jobb agyféltekéhez
köthető. Szemléltetésképp, mielőtt tovább lépnék, álljon itt egy kis táblázat
arról, hogy az emberi agy mely agyféltekéje milyen érzékelési funkciókért is
felelős:
BAL AGYFÉLTEKE
|
JOBB AGYFÉLTEKE
|
-
beszédkészség, nyelvi
központ: pl. beszédértés, beszédelemzés
|
·
zenei képességek nagy része: pl.
hangszín, hangmagasság (benne abszolút hallás), harmóniák érzékelése,
dallamok közötti differenciálás képessége
|
-
időérzékelés
®
a muzikalitáshoz kapcsolódó ritmusérzék a bal félteke kizárólagos
tulajdonsága!
|
|
-
a jobb kéz mozgatója (általában
ügyesebb a ritmusjelzésnél, pontos, irányzott ütéseknél, függetlenül
attól, hogy az illető jobb- vagy balkezes)
|
|
·
logikus
gondolkodás
|
-
absztrakt
gondolkodás, kreativitás, új dolgokra való fogékonyság
® zeneértés, éneklő vagy zenei
kommunikáció megértése
-
emóciók feldolgozása, érzékenység
nonverbális hatásokra
®
a zene percepciója, élvezete
-
asszociatív régió
®
dallammemorizálás, felidézés képessége
|
A két agyféltekét mintegy 200 millió idegrostból álló
hálózat köti össze. Az agy mindkét félteke „be van huzalozva”, ami azt jelenti,
hogy a bennük lévő idegsejtek készek bizonyos képességek elsajátítására, de
feladatukat beteljesítéséhez aktivizálni kell őket. Annak ellenére, hogy a két
agyfélteke egész más képességek elsajátítására van predesztinálva, mindkettő
hasonló szerkezettel bír. Ahhoz, hogy minél jobban összekapcsolódjon a két
agyfélteke, és minél kiegyensúlyozottabb fejlettségi szintet érjenek el, az
általuk irányított képességeket arányosan kell fejleszteni. Mert minél sűrűbb
idegrost-hálózat kapcsolja őket össze, annál több szálon érkezik információ
egyik féltekéből a másikba és viszont, és annál tökéletesebb személyiség
kibontakozására nyílik lehetőség.
A beszédtanulásért felelős beszédközpont a bal agyféltekében van
(lásd fenti táblázat), és mint az köztudott, genetikusan programozott. Ez azt
jelenti, hogy beszédkészséggel minden ember születésétől fogva rendelkezik, és
minden ép érzékszervekkel rendelkező gyermeknél az őt körülvevő nyelvi környezet
hatására az első néhány év során kifejlődik a beszédképesség. Azt is tudjuk,
hogy ez az időszak kritikus. Ahol csorbát szenved a beszédfejlődés,
beszédfejlesztés (lásd. farkasok által nevelt gyermekek) ott maradandó nyelvi-
és beszédhibák vésődnek be.
Hámori József az agyféltekék azonos szerkezeti felépítésére
hivatkozva felhívta a figyelmet arra, hogy a jobb agyféltekének a nyelvi szintű
fejlesztése, azaz a zenei nyelv fejlesztése éppúgy szükséges ahhoz, hogy
arányosan fejlődjön mindkét félteke. Mit jelen ez? Minden ember –a
beszédkészséghez hasonlatosan– genetikusan programozott érzékenységgel bír a
zene, a muzikalitás iránt is. (Magzatkutatások már zene hatására történő
intenzív magzati reakciókról is beszámolnak.) Ebből következik, hogy minden ép
érzékszervvel rendelkező gyermek születése pillanatától – megfelelő zenei
környezeti hatásokra – képessé válik a benne meglévő zenei képességek
kibontakoztatására. Nem is kell messzire menni és tudományos utakat bejárni
ahhoz, hogy ezt bizonyítsuk. A néhány hónapos csecsemő még a beszéd tartalmi,
szerkezeti elemeinek megértése előtt képes érzelmeket megélni pusztán a beszéd
intonációján keresztül, valamint felismeri édesanyja hangját (hangszín,
hanglejtés alapján). Hámori József ezeket a beszédértés, nyelvi önkifejezés
előtti jeleket annak tulajdonítja, hogy azon túl, hogy hasonlatosan fejleszthető
a két agyfélteke képességrendszere, „az ember jobb féltekéje a fejlődés korai
szakaszában valamivel gyorsabban differenciálódik, fejlődik, mint a bal
félteke”. Tehát még mielőtt nyelvi értés szintjére jutna a gyermek, már
megérteni képes az őt célzó megnyilvánulásokat, nonverbális jeleket és nem csak,
hogy érti, fogékony rájuk, lekötik a figyelmét.
Mint zenetanár
fontosnak tartom azt is kiemelni, hogy Hámori professzor előadásán párhuzamot
vont a beszéd- és zenei fejlesztés között a kritikus periódus tekintetében is.
Ahol tehát az élet első éveiben hiányzik vagy csorbát szenved a zenei
fejlesztés, hasonlóan a beszédfejlődéshez, kiküszöbölhetetlen hibák rögzülnek.
Később már nem betölthető űr tátong majd a zenei fogékonyság, a zeneértés, a
zenei megnyilvánulások helyén, továbbá nem alakul ki az igény a gyermekben a
szabad zenei önkibontakoztatásra, a zenehallgatásra stb..
„Mai
ismereteink szerint mindenesetre kimondható, hogy az alapvető muzikalitás – még
ha a zenei ízlés különbözhet is – éppúgy mint a beszéd, minden ember vele
született képessége.” Az emberi személyiség tehát a jobb agyféltekéjének
segítségével nemcsak beszéd-nyelvi szinten képes magát kifejezni, hanem mintegy
univerzálisabb nyelvi szinten, zenei-énekes megnyilvánulásain keresztül kreatív
formában is. Általa közvetíteni képes környezete felé érzelmeit, megnyílni
másoknak, egyszersmind befogadóvá válni őt ért hatásokkal szemben.
Gondoljunk bele, milyen óriási lehetőségek állnak az előtt a gyermek
előtt, akinek az idegi „huzalozódás” szakaszában (kb. nyolcadik életévig)
intenzíven serkentették mindkét agyféltekéjét, és magas fokon művelni képes
mindkét nyelvet, azaz nyitott számára mindkét agyfélteke általi kommunikációs
csatorna. Hogy mi a konklúzió ebből egy óvópedagógus számára? Hámori
professzor szavaival: „Mindebből logikusan következik, hogy az ének-zene, a
muzikalitás éppolyan alapvető eleme a teljesebb emberi személyiség
kialakulásának(…), mint általában is az emberi beszéd. A jobb félteke
kommunikációja, nyelve a muzsika, amelynek a születéskor kapott adottságokra
alapozó kifejlesztése éppolyan fontos (lenne), mint a verbális, illetve más –
matematikai etc. – képességek (jó-rossz) kialakítása.”
|
| |
|
|
|
|
|
|
2:00 |
-------------------------------------------------------------------
Az első szavak előtt
Amikor kisbabád nem tud még beszélni, és nem is érti,
amit
mondasz neki, már észreveheted, hogy hangodra
bármikor felkapja a fejét.
A legtöbb apróságon látszik,
hogy szórakoztatja, ha beszélnek hozzá,
és
jó érzéssel tölti el az emberi hang dallama.
A nyelvből a kisgyerek először a hangokat
és ritmusokat érzékeli, de ehhez az élményhez
különleges érzelmi szín is társul.
Ne hidd, hogy az értelmetlen szavakból álló
gyerekdalok puszta
gügyögésből tevődnek össze:
ezekkel az egyszerű versikékkel a mindennapi
rutint is
élvezetesebbé teheted porontyod számára,
hiszen a nyelv
hangjaival tulajdonképpen játszotok.
.
Nevelj játékos dallal
boldog
gyereket!
A ritmusos
szövegek nemcsak élvezetesebbé tehetik
a megszokott elfoglaltságokat, de a gyerek
érzelmi
fejlődésének is alapvető kellékei. Az orvosok a zenét
sokszor
gyógymódként ajánlják, különösen gyerekek számára.
Azt is megfigyelték,
hogy azok az apróságok,
akik sok éneket és zenét hallanak, gyorsabban tanulnak,
különösen nyelveket és matematikát. A dalok azonban
érzelmeket
közvetítenek, ami különösen fontos fiatalkorban,
ha szeretnéd, hogy
gyermekednek ne legyenek
pszichés problémái. Ne foszd meg a zenétől: idézd fel
a régi gyerekdalokat, melyeket talán a nagymamádtól
hallottál utoljára,
és énekeld vele a varázslatos dallamokat.
Altatók
Gyakran az
őrületbe kerget síró, álmatlan gyermeked?
Ha nem használ a magára hagyó
módszer, és öledben
sem nyugszik meg, próbáld ki a ringatókat. Bár nem sok
értelmük van ezeknek a daloknak és mondókáknak,
a legtöbb esetben
hatásosak, elringatják,
megnyugtatják a kicsiket.
A
dalok értelme a szöveg helyett mélyebben, a dallam, a ritmus
és a
mozgás egységében keresendő, de természetesen
az is növeli a népi gyógymód
hatását, ha a te nyugodt
hangodon szólalnak meg a versek. Sokszor ugyanis
azért
nem tud elaludni a baba, mert izgatottsága rád is
átragadt, azonban
akkor, amikor rázendítesz egy
mondókára, feszült hangod szinte magától
megnyugszik.
Lépegetők
A gyerekdalok
nem csak az egészen kicsiknek valók.
Számos versike született arra, hogy
porontyod első
lépéseit kísérd velük, vagy segíts megismerni saját testrészeit.
Később a gyerkőcök maguk is beiktatják a mondókákat játékaikba,
és értelmetlen szöveggel kísérik a tapsjátékot.
Régen még
arra is volt egy dal, ha a fogváltás ideje is eljött.
Az anyák ezzel a
versikével dobták a sarokba, a pincébe
vagy a padlásra a kihullott vagy
cérnával kirántott tejfogat:
Egér, egér, kisegér, van-e fogad hófehér?
Adjál
nekem vasfogat, adok neked csontfogat!
Amikor porontyod az első szavakkal bajlódik, jól jöhetnek
a hangutánzó állatmondókák
is. Utánozd ezzel a szöveggel
a harkály hangját, ahogy élelem után kutatva
végigkopogtatja a fát:
Itt sincs, ott sincs. Ha pedig kis hernyót talál,
ezt mondd:
Kicsit ér, kicsit ér!
Kerüld a rossz dalokat!
A mondókák
és dalok között is vannak rosszak, melyek
nem kötik le a kicsi
figyelmét, így nem segítik a fejlődését sem.
Ezek elsősorban a nevelő
célzatúak, melyeknek tanulságuk van,
csak éppen ritmusuk rosszabb,
zenéjük sivárabb. Kerüld a fenyegető,
büntető dalokat is: ezek többnyire
újabb
keletű szövegekben találhatóak.
Alaposan
bíráld el a dalokat, melyeket beteszel a lejátszóba,
vagy megtanítasz a
kicsinek, hiszen a rémképekkel teli,
intő szövegek akár szorongásokat is
kelthetnek benne.
A bonyolult és összetett zene helyett inkább az egyszerű,
tiszta hangzású dalokat
részesítsd előnyben, melyek könnyen
megragadják fiatalabb gyermeked figyelmét
is,
és veled tudja dúdolgatni a szöveget.
Ne feledd,
hogy a kisgyerek elsősorban a játékokból tanul,
ne hagyd
tehát, hogy a tanulság, az oktató szavak
és a fenyegetés kioltsák a dalok
varázslatos hatalmát.
Cikkünk Vekerdy Tamás Kicsikről nagyoknak című könyve alapján
készült.
----------------------------------------------------------------------------------
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése